Elevene utvikler seg til å bli strategiske skrivere
opplever skrivingen som meningsfull
vet formålet med skrivingen, hva teksten skal brukes til og hvordan form teksten skal ha
utvikler et repertoar av skrivestrategier, både mentale strategier og strategier som kan observeres
lærer at skriving er en prosess i faser, og at det er ulike skrivestrategier tilpasset hver fase
vet hvordan ulike tekster er bygd opp, og får erfaring med hva slags jobb det ligger bak en ferdig tekst
bruker hensiktsmessige digitale verktøy til å samhandle og skape tekst
bruker verktøy som f. eks skrivetrekanten eller skriveplanleggeren for å synliggjøre sammenhengen mellom mål, arbeidsmåter og vurdering
underviser i skrivestrategier etter følgende prinsipper:
– Emnehjelp
– Modellerer
– Prøver sammen med elevene
– Utfordrer elevene til å prøve selv
– Bevisstgjør elevene
deler skriveprosessen inn i skrivefaser og synliggjør gode strategier i de ulike fasene:
– før
– underveis
– revisjon
– sluttføring
legger til rette for at elevene bruker hensiktsmessige digitale verktøy til å samhandle og skape tekst