opplever utfordringer og mestring tilpasset utviklingsnivå, erfaring og interesser
møter nye ord i en naturlig kontekst og får møte fokusord i flere sammenhenger
deltar daglig i samtaler med andre barn i liten gruppe
får språkstimulering tilpasset mestringsnivå og behov
får styrket begrepsforståelse gjennom å bruke alle sansene
får oppmuntring til å være nysgjerrige på nye ord og begreper.
deltar aktivt i samtaler og refleksjoner
får støtte i å bruke språket redskap for tenkning
får gjennom økt ordforråd tilgang til forståelse av ordene
legger til rette for progresjon i språkaktivitetene
sørger for mestringsopplevelser med utgangspunkt i barnets utviklingsnivå, erfaringer og interesser
modellerer et rikt og variert språk i hverdagssituasjoner og planlagte aktiviteter
jobber med språk gjennom tema/prosjektarbeid og har daglige aktiviteter i små grupper
benytter systematisk observasjoner av barnas språk og refleksjon over praksis som grunnlag for språkarbeidet
følger og dokumenterer utviklingen av barnas kommunikasjon og språk f.eks ved hjelp TRAS og læringsreisen
gir barna førstehåndserfaringer som styrker begrepsforståelse og ordforråd
inviterer til samtaler om ord og begreper for å utvide ordforråd og forståelse
legger til rette for undring og et tolkningsfellesskap
støtter barna i å bruke språket som redskap for tenkning gjennom å stille autentiske spørsmål
har dialog med foreldrene om arbeidet med barnets språkutvikling – slik at vi sammen finner frem til gode tiltak