Elevene utvikler sin skrivekompetanse gjennom å få underveisvurdering
forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem gjennom tydelig sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering
får råd og veiledning gjennom hele skriveprosessen
får tilbakemeldinger på kvaliteten i elevarbeider
er bevisst på egen skriveutvikling og skriveprogresjon
er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.
gir og mottar kameratvurdering
opplever motivasjon for å skrive gjennom at tekstene de skriver har en reel mottaker/leser
vet at det å skrive skjer i ulike prosesser, og at det å utvikle seg som skriver er en kontinuerlig prosess gjennom hele læringsløpet
inkludere elevene i arbeidet med kriterier for skriveoppgaver
leder og veileder elevene gjennom hele skriveprosessen
tar utgangspunkt i formålet med oppgaven når de gir tilbakemelding til elevene
legger til rette for at elevene vurderer eget og andre elevers arbeid
legger til rette for at skriveoppgaver først og fremst gjøres på skolen, fordi det er læreren som bør gi veiledning underveis i en skriveprosess.
jobber etter prinsippene for vurdering for læring