Barna deltar i aktiviteter som utvikler språklig bevissthet og git et godt grunnlag for skolestart
deltar ukentlig i et meningsfullt felleskap med andre skolestartere som gir motivasjon og mestring
er språklig aktiv i meningsfulle tema- og prosjekt-baserte aktiviteter
får nye utfordringer og mestringsopplevelser
utvikler sin begrepsforståelse gjennom å gjøre erfaringer, samtale, undre seg sammen, stille spørsmål, og få nye erkjennelser
deltar i lek med språk og språkets form
utforsker og får erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver, gjennom lese- og skriveaktiviteter
bruker digitale verktøy for å utforske, leke, lære og skape
gjennomfører ukentlige aktiviteter for skolestartere
sørger for progresjon og arbeider ut fra overordnet tema eller prosjekt, basert på barnas utviklingsnivå, erfaringer og interesser
arbeider systematisk med begreper og fokusord knyttet til tema for å utvide ordforråd og styrke begrepsforståelse
gir barna førstehåndserfaringer som styrker begrepsforståelse og ordforråd
forbereder barna og sørger for førforståelse som gir grunnlag for språklig deltagelse
legger opp aktiviteter som gir barna mulighet til å fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål
engasjerer barna i språklek som oppøver fonologisk bevissthet og øker bevisstheten om språkets form
legger merke til og inspirerer barnas lek med og utforsking av skriftspråket
har en digital praksis som gir barna mulighet til å utforske, leke, lære og skape med digitale verktøy
Ressurser
Språkleker – bindeledd til barnehage og fotfeste for den skriftspråklige utviklingen
Lille Lykke vil lære seg å skrive
Fellesopplevelser som inspirasjon til teksskaping
– møt en barnehage som gir barna tid og rom for bearbeiding av erfaringer og opplevelser gjennom samtaler, språklek, musikk og tekstskaping
Felles opplevelser som inspirasjon til skriving i barnehagen