Elevene utvikler god tekstkompetanse og bruker hensiktsmessige lesestrategier
opplever at lesing og skriving er en naturlig del av skolehverdagen
vet hva de skal lære og hva som er formålet med lesingen og hva som forventes av dem
opplever at det er god sammenheng mellom mål for lesingen og arbeidsmåter
bruker lesing for å tilegne seg kunnskap i alle fag
leser, sammenligner og utforsker ulike typer tekster
utvikler og behersker ulike aspekter ved lesing
forstår og integrerer informasjon fra ulike typer tekst; illustrasjoner, tabeller, grafer, kart
utvikler strategier for lesing med ulike formål, før underveis og etter og har effektive strategier både på ord- og tekstnivå
vet at ulike tekster må leses på ulike måter og i ulikt tempo
målretter lesingen, stopper gjerne opp ved vanskelige ord, oppsummerer og stiller spørsmål til egen forståelse
leser for å oppleve og for å søke informasjon
får samarbeide med andre i møte med tekst der de snakker sammen og hjelper hverandre
arbeider bevisst med tekster, lesing samtaler og skriving hver dag
har høye forventninger og en klar tanke om hva elevene skal lære og gir tydelige leseoppdrag tilpasset formålet med lesingen
formidler en klar sammenheng mellom mål og lesing og tekst og arbeidsmåter i alle fag
gir elevene tilgang til et bredt utvalg av tekster og synliggjør ulike strukturer i alle fag
skaper et klasserom der det stilles åpne spørsmål og diskuteres tekst
arbeider bevisst med lesing som grunnleggende ferdighet og synliggjør fagspesifikke aspekter ved lesing i alle fag gjennom modellering og samarbeid
arbeider med multimodale tekster og utfordrer elevene til å sette ord på hva de mener bilder, illustrasjoner og symboler viser eller betyr
arbeider systematisk med leseforståelse og integrerer arbeidet med lesestrategier i alle fag
underviser i lesestrategier i alle fag etter følgende prinsipper:
– Modellerer lesing og ulike strategier
– Prøver sammen med elevene
– Utfordrer elevene til å prøve selv
– Bevisstgjør elevene
planlegger lesingen ut fra tre faser; før, underveis og etter og veileder elevene gjennom hele leseprosessen
legger til rette for at elevene får varierte leseopplevelser