Elevene utforsker egen skriving fra første stund og får meningsfulle skriveoppgaver
opplever at de kommer til skolen med en skivekompetanse og får skrive på skolen fra første stund
skriver for hånd og på tastatur
får anerkjennelse for sitt skriftspråk og blir oppmuntret til å bruke de bokstavene de allerede kan
forstår at det er sammenheng mellom talespråk og skriftspråk
deltar aktivt i kunnskapsbygging og samtaler om egen og andres tekst
skriver tekst alene og sammen med andre
får autentiske skriveoppgaver og skriver for en reell mottaker
skriver i ulike sjangre og kombinerer ulike uttrykksformer i en tekst
fremfører egne tekster med lesestøtte fra en voksen når det trengs
vet at i skrift så starter en setning med stor bokstav og slutter med punktum, spørsmålstegn eller utropstegn
vet at vi deler opp ordene med mellomrom
skriver setninger med store og små bokstaver og punktum i egen håndskrift og på tastatur
får veiledning og faglige tilbakemeldinger i hele skriveprosessen
får rammer og støtte for sin skriving
møter hver og en der de er i sin skriveutvikling og oppmuntrer elevene til å bruke de bokstavene de kan om det så er kun den første bokstaven i ordet
legger til rette for at elevene skriver både for hånd og tastatur
anerkjenner at skribleskrift også er en god måte å kommunisere på før bokstavene er innlært
modellerer lyder i ord sammen med elevene når de skal skrive nye og ukjente ord
ser på elevene som en tekstressurs, og trekker elevene inn i aktiv tekst og kunnskapsbygging
legger til rette for samarbeid og samskriving
legger opp til autentisk skriving med reelle mottakere
leser med innlevelse sammen med eleven når det er fremføring av tekst, legger til ord som mangler, tyder vanskelige ord
underviser i hvordan setninger og tekst skrives etter følgende prinsipper:
– Modellerer skriving
– Prøver sammen med elevene
– Utfordrer elevene til å prøve selv
– Bevisstgjør elevene
leder elevene gjennom skriving med råd og veiledning tilpasset hver enkelt
gir gode rammer og støtter elevenes skriving
kjenner til ulike tilnærminger til skriving i begynneropplæringen, som for eksempel STL+ forlag som metode, veiledet skriving og rammelek