Elevene utvikler egen lesing gjennom å møte et mangfold av tekster
opplever tekster gjennom lek, bevegelse og estetiske læringsprosesser
leser daglig og opplever at de har noen å formidle lesingen til
møter rik og tilpasset litteratur når det gjelder sjanger, tema og vanskelighetsgrad
møter ulike kilder til lesing, også digitale tekster som oppleves som meningsfulle
opplever høytlesing og fortelling som en naturlig og integrert del av skolehverdagen
er aktive deltakere i litterære samtaler og er medskapere av tekst
opplever at lesing og skriving er aktiviteter som henger tett sammen
deltar i ulike former for samlesing der de har gode lesemodeller som modellerer lesing
opplever støtte og anerkjennelse i eget valg av lesestoff
legger til rette for ulike former for felles lesing og fortelling og formidler litteratur som utforsker nysgjerrigheten
setter av tid til lesing og har gode rutiner som ivaretar at alle elever har noen å lese for
lager et miljø som innbyr til lesing og skriving og tilpasser valg av litteratur til elevgruppen
bruker autentiske tekster i meningsfulle kontekster; eks: aviser, barnas navn, butikknavn, trafikkskilt, trafikklys, alfabetet, tastaturalfabetet
legger til rette for at det snakkes om det som blir lest gjennom gode og åpne spørsmål i den litterære samtalen slik at elevene forstår meningen med teksten
modellerer og legger til rette for at elvene deltar i ulike former for tekstskaping muntlig og skriftlig og ser lesing og skriving i sammenheng
legger til rette for gode lesemodeller gjennom ulike lesestrategier som aktiverer elevene
anerkjenner og støtter elevene i valg av lesestoff