Elevene utvikler sikker bokstavkunnskap
får bruke bokstavene i naturlige kontekster og møter autentiske tekster
møter mange bokstaver tidlig og får bruke dem i mange sammenhenger og med mange repetisjoner
kan bokstavenes navn, lyd (fonem) og form (grafem)
forstår det alfabetiske prinsippet og klarer å trekke bokstavene sammen til ord som gir mening
lærer både de små og store bokstavene samtidig og får erfaring med digital skriving og bokstavforming
lærer høyfrekvente og irregulære ord (jeg, de, dem, meg, og, som)
lærer diftongene (ei, ai, au og øy)
lærer de komplekse grafemene
(kj-, skj-, sj-, hv-, gj-, hj- og –ng)
legger til rette for at elevene møter bokstavene i naturlige kontekster
gir elevene rask tilgang til bokstavene med fokus på mange repetisjoner i og i mange sammenhenger
modellerer og bevisstgjør sammenhengen mellom bokstavnavn, bokstavlyd og bokstavform
presenterer store og små bokstaver samtidig arbeider systematisk med digital skriving og bokstavforming
sikrer at de elevene som trenger litt lengre tid til innlæringen av bokstaver opplever mestring og ikke stress
iverksetter tiltak med en gang en ser at elevene strever med å lære seg bokstavene