Elevene er aktive, engasjerte og motiverte lesere
opplever forutsigbarhet og trygge rammer for læring
vet hva som er målet med timen og hva som forventes av dem
får tilbakemeldinger på kvaliteten på det de gjør
får bekreftet det de mestrer
får klare råd for hvordan de kan forbedre seg
får veiledning underveis i arbeidsprosessen
får fordype seg i tekst og temaer og får fullføre arbeidsoppgaver
er aktive deltakere i et klasserom der det diskuteres tekst
utforsker skriving og tekst i et fellesskap
er med på å konstruere og dekonstruere tekst i et fellesskap
deltar i kunnskapsinnhenting om emnet det skal skrives om, og bygger kunnskap i fellesskap
opplever støtte og anerkjennelse i egne valg av lesestoff
er aktive muntlig
skaper engasjement for å lære gjennom varierte arbeidsmåter, innhold og med tydelig mål for timen
gir tilbakemeldinger på den faglige kvaliteten i elevarbeid
veileder hver enkelt elev underveis med utgangspunkt i det elevene gjør bra
gir råd til hvordan elevene kan forbedre seg
bruker modelltekster som utgangspunkt for diskusjon og stiller åpne spørsmål
bruker god tid på temaer og legger til rette for dybdelæring
bruker metoder som sikrer at alle elever blir hørt og er aktive
– stiller åpne spørsmål
– legger til rette for tenketid
– stiller oppfølgingsspørsmål
– fanger opp og bygger videre på elevenes utsagn
aktiverer forkunnskapene hos elevene og hjelper elevene med å se sammenhenger
gir gode leseopplevelser hver dag gjennom å lese høyt for elevene, både fagtekster og skjønnlitteratur
har og viser eget leseengasjement