Elevene får rammer som støtte for sin skriving
deltar i diskusjoner rundt tekst og ser på formål, tekstoppbygging og typiske kjennetegn i fellesskap.
utvikler kunnskap og ferdigheter i de grammatiske og estetiske sidene av språket
skriver sammen med andre
får konkrete skjemaer eller startsetninger som de kan bygge videre på, som støtte for å strukturere innholdet.
opplever at skriverammer og støttestrukturer er med på å bryte ned teksten i mindre og mer håndterbare deler
opplever at rammene gir et overblikk på hvordan en ferdig tekst kan se ut, og vet at det å skrive er å foreta valg mellom flere muligheter
bruker modelltekster som utgangspunkt for samtaler rundt tekst i alle fag
arbeider med språket som system i en naturlig og meningsfull kontekst
skriver sammen med elevene og modellerer selve skrivingen i alle fag
gir elevene gode stillaser og skriverammer som hjelper elevene med å videreutvikle sin skrivekompetanse
synliggjør språklige og strukturelle valg som er gjort i modelltekster for elevene