Elevene automatiserer ordlesing og har god leseflyt
overvåker egen lesing og får støtte og veiledning i hvordan de kan utvikle seg
kjenner igjen eller avkode ord nøyaktig og uten anstrengelse (automatisert ordavkoding)
kjenner igjen de fleste ord raskt og effektivt og kan fokusere på innholdet
har automatisert setningslesing og har naturlige pauser ved tegnsetting
leser en aldersadekvate tekster hurtig og korrekt og med prosodi (betoning, tempo og rytme)
mestrer lesing av ukjente, lange eller sammensatte ord
øker lesehastigheten på stadig vanskeligere tekster uten at det går utover sikkerhet eller forståelsen
vet at ulike tekster må leses på ulike måter og i ulikt tempo
som strever med lesing og leseflyt får tidlig hjelp og støtte gjennom tett oppfølging og tilpasset opplæring
som strever leser høyt sammen med gode lesemodeller som gir hjelp og støtte underveis
som strever arbeider bevisst med egen lesing ut fra lydopptak for å gradvis lære seg å overvåke egen lesing
som strever med lesing har behov for å bruke mer tid på den enkelte tekst
arbeider systematisk med observasjon av elevenes lesing SOL
følger med på utviklingen av elevers leseflyt for å kunne fange opp elever som er i risikosonen for mangelfull leseutvikling
gir tilpassede tekster i vanskegrad og innhold
modellerer strategier for hvordan møte og forstå nye begreper i tekst og tale
leser sammen med elevene og modeller gjennom dialog fagrelevante måter å lese på
modellerer fagrelevante måter å lese på og synliggjør god gode lesestrategier og leseflyt i ulike sjangre
fanger opp svake lesere tidlig, kartlegger og setter inn nødvendige tiltak som tilpasser opplæringen
sørger for gode lesemodeller som gir hjelp og støtte når elevene leser høyt
veileder elevene med utgangspunkt i lydopptak av elevenes lesing med fokus på konkrete tilbakemeldinger
gir elevene tid til å lese teksten flere ganger og øver på leseflyt med formidling som mål ut fra autentiske situasjoner