Kompetansebeskrivelser barnehage

Barnet utvikler gradvis ferdigheter som kommer til syne gjennom at det
Innhold
«Samler» på ord –og har større forståelse for ord og setninger enn det de produserer selv
Forstår språk ut i fra konteksten
Form
Lytter til språket rundt seg og hermer språklyder med varierende tonefall
Kan uttrykke seg ved hjelp av babling, ord, tonefall og kroppsspråk
Setter ord på ting og personer som er tilstede (Her-og-nå- språk)
To-ordsytringer«mamma buss», «pappa jobben», «spise mat»
Utvikler etter hvert tre- og fireordsytringer med forenklet grammatisk oppbygging
Bruk
Kommuniserer hva det er oppmerksom på med blikk, lyder, kroppsspråk og mimikk
Kan be om noe, ved hjelp av tonefall, peking, kroppsspråk eller bruk av ord
Enkeltord brukes som en hel ytring. For eksempel «Mamma!» – kan bety «Mamma jeg er sulten!»
For å sikre god progresjon er det særlig viktig at den voksne:
Sørger for en trygg tilknytning mellom barnet og de voksne
Tar ansvar for å være i positivt samspill med barnet
Er en aktiv samtalepartner i alle hverdagssituasjoner
Legger merke til hva barnet forsøker å kommunisere, og bekrefter dette med å sette ord på barnets uttrykk
Setter ord på opplevelser, følelser og erfaringer som betyr mye for barnet, men som barnet enda ikke har språk til å sette ord på selv (Eks. Du er lei deg for at mamma måtte gå. Du klarte å gå opp hele trappa)
Observerer lek og samspill og støtter barnets samspill og lek med andre. Setter ord på det som skjer i leken
Gir barna førstehåndserfaringer som involverer flere sanser når de introduseres for nye begreper for å gi en dyp og varig begrepsforståelse
Leker turtakingsleker med barna og synger sanger hvor barna gir respons
Bruker bevegelsesleker og bevegelsessanger
Leser billedbøker sammen med barna og lar dem være aktive medlesere
Lar barna ha bøker lett tilgjengelig for å se i selv
Bruker sanger, barnerim og fingerleker – gjerne med bevegelse som understreker rytmen
Bruker konkretiseringsmateriell og dramatiserer eventyr og fortellinger
Dokumenterer progresjonen i barnas språkutvikling, for eksempel i læringsreisen eller ved hjelp av film, synliggjør progresjonen og snakker om den sammen barna, de andre ansatte og foresatte. (Eks Se sammen med barnet på filmen vi tok for 3 måneder siden.)

Barnet utvikler gradvis ferdigheter som kommer til syne gjennom:
Innhold
Kan navn på farger, kroppsdeler og objekter i miljøet rundt seg
Har et stadig økende ordforråd og er opptatt av hva ordene betyr
Bruker noen overbegreper
Kan sortere i kategorier
Kan klassifiseringsbegreper som: Høy/lav, stor/liten, o.s.v.
Kan fortelle hvordan ting blir brukt
Kan tøyse med språket – for eksempel gjennom rim og tøysevers
Viser interesse for bokstaver og utforsker skrifttegn
Bruker overgeneralisering. «Så gådde vi dit». Viser at grammatikkferdigheter er på vei
Kan uttale alle stavelser i ord
Form
Hermer etter og bruker ord som hun/han ikke nødvendigvis forstår innholdet i
Barnet uttrykker seg som oftest forståelig, og kan etter hvert de fleste språklydene
Uttaler som regel alle stavelser i ord
Konstruerer gjerne egne ord, tulleord og sammensatte ord
Setningsoppbygningen er stort sett riktig
Skiller mellom entall og flertall av substantiv
Forteller om opplevelser i nåtid og fortid
Forteller om to opplevelser i riktig rekkefølge
Bruk
Snakker mye -med seg selv og andre -og behersker etter hvert flere av samtaleferdighetene:
– Stille/svare på spørsmål
– Be om noe
– Turveksling i dialog
– Kommentere og gi respons
Kan delta engasjert i høytlesing
Utfører handlinger knyttet til instruksjoner/beskjeder
For å sikre god progresjon er det særlig viktig at den voksne:
Er en aktiv samtalepartner i alle hverdagssituasjoner
Deler barna i smågrupper daglig for å skape god anledning til å engasjere barna i samtale
Gir barna meningsfulle fellesskapsopplevelser som danner grunnlag for samtale om noe man har opplevd sammen
Gir barna førstehåndserfaringer som involverer flere sanser når de introduseres for nye begreper for å gi en dyp og varig begrepsforståelse
Observerer lek og samspill og støtter barnets samspill og lek med andre. Setter ord på det som skjer i leken
Skjermer god lek – og bidrar med inspirasjon til leken slik at den kan vedvare over tid
Leser bøker med variert innhold. Leser boka flere ganger, engasjererbarna i samtaler rundt innholdet, bearbeider innholdet gjennom aktiviteter som interesserer barnet med utgangspunkt i boka
Leser eventyr (gjerne eventyr med mange gjentagelser) – for eksempel Gullhår, Geitekillingen som kunne telle til ti, Skinnvotten osv. Varierer formidlingsformen
Jobber systematisk med førforståelse
Formidler eventyr, litteratur og fortellinger ved hjelp av konkretiseringsmateriell
Støtter flerspråklige barns begrepslæring gjennom å relatere erfaringer fra førstespråket til erfaringer på norsk. For eksempel ved bruk av digitalt støttemateriell, tospråklige billedbøker i samarbeid med foreldre, eller flerspråklige ansatte
Inviterer barnet til å fortelle og gjenfortelle – gjerne ved bruk av lek, konkreter, bilder, med mer
Leker med rim, regler, sanger og bevegelsesleker som engasjerer barna til aktiv deltakelse
Leker med tulleord, grimaser og lyder for å stimulere barnas munnmotorikk
Leker lytteleker – skill ut og lytt etter dagligdagse lyder, lydlotto, lek «hvilken lyd er dette?»
Klapper stavelser i ord og navn
Forteller enkle vitser – og stimulerer til barnas vitsefortellinger
Gjør barna oppmerksom på gjenkjennelse av logoer
Er oppmerksom på og stimulerer barnets utforskende skriving
Er en aktiv språkmodell og samtalepartner i aktiviteter med spill og puslespill
Har bokstaver, tall, symboler, geometriske former synlig i barnets læringsmiljø
Har bilder av ord tilgjengelig i barnas læringsmiljø. Bildene representerer også de ulike språkene som er representert i barnehagen
Bruker digitale verktøy
-Søker opp informasjon sammen med barna
-Reflekterer rundt informasjonen sammen med barna
-Dokumenterer opplevelser og erfaringer fra barnehagehverdagen – og skap digital tekst sammen med barna
La barna utforske og bruke noen apper som har til formål å styrke barnas språk
Dokumenterer progresjonen i barnas språkutvikling i hverdagen, for eksempel i læringsreisen eller ved hjelp av film. Synliggjør progresjonen og snakk om den sammen barna, de andre ansatte og foresatte. (Eks. Se sammen med barnet på filmen vi tok for 3 måneder/ et år siden)

Barnet utvikler gradvis ferdigheter som kommer til syne gjennom:
Innhold
Viser interesse for språk – spør hva ord betyr
Viser interesse for språkets form – rimer og leker med lyder i ord
Kan gjenkjenne og plukke ut hvilke ord som rimer
Kan gjenkjenne og påpeke «feil» i bruk av ord og bøyninger
Kan alle navn på farger og noen nyanser
Kan skrive navnet sitt – med eller uten speilvendte bokstaver
Kan etterhvert lære seg å huske adressen hjemme og telefonnummeret til foreldre
Form
Kan telle til 10 eller lenger
Viser interesse for tidsbegreper – årstider, ukedager, klokketid
Snakker i lange ytringer (8-10 ord) og har økende grad av korrekt uttale
Kan uttale konsonantsammensetninger i ord for eksempel trapp, klokke
Den grammatiske oppbyggingen blir mer og mer korrekt
Bruk
Samtaleferdigheter øker – og språket kan etter hvert brukes til argumentasjon og forhandlinger i lek og samspill for øvrig
Kan spørre intrikate «hvorfor»-spørsmål
Tilpasser språket etter situasjonen og omgivelsene
Tar mottakerens perspektiv, og tilpasser språket slik at mottaker forstår
Kan fortelle historier uten bildestøtte
Kan fortelle enkle vitser
For å sikre god progresjon er det særlig viktig at den voksne:
Er en aktiv samtalepartner i alle hverdagssituasjoner
Deler barna i smågrupper daglig for å skape god anledning til å engasjere barna i samtale
Gir barna meningsfulle fellesskapsopplevelser som danner grunnlag for samtale om noe man har opplevd sammen
Gir barna førstehåndserfaringer som involverer flere sanser når de introduseres for nye begreper for å gi en dyp og varig begrepsforståelse
Bruker et utvalg fokusord aktivt i hverdagen– knyttet til tema og fortellinger eller bøker vi jobber med
Introduserer nye og gradvis mer kompliserte begreper slik at språkforståelsen utvikles
Observerer lek og samspill og støtter barnets samspill og lek med andre. Setter ord på det som skjer i leken
Skjermer god lek – og bidrar med inspirasjon til leken slik at den kan vedvare over tid
Leser bøker med variert innhold. Leser boka flere ganger, engasjererbarna i samtaler rundt innholdet, bearbeider innholdet gjennom aktiviteter som interesserer barnet med utgangspunkt i boka.
Leser eventyr (gjerne mer ukjente eventyr – som kan gi barna ny inspirasjon og nysgjerrighet. Varierer formidlingsformen
Jobber systematisk med førforståelse
Formidler eventyr, litteratur og fortellinger ved hjelp av konkretiseringsmateriell
Støtter flerspråklige barns begrepslæring gjennom å relatere erfaringer fra førstespråket til erfaringer på norsk. For eksempel ved bruk av digitalt støttemateriell, tospråklige billedbøker i samarbeid med foreldre, eller flerspråklige ansatte
Inviterer barnet til å fortelle og gjenfortelle – gjerne ved bruk av lek, konkreter, bilder, med mer
Leker med rim, regler, sanger og bevegelsesleker som engasjerer barna til aktiv deltakelse
Synger sanger med fortellende innhold. Syng alle versene
Leker med tulleord, grimaser og lyder for å stimulere munnmotorikk
Lek lytteleker – skill ut og lytt etter dagligdagse lyder, lydlotto, lek «hvilken lyd er dette?»
Klapper stavelser i ord og navn
Forteller enkle vitser og inviterer til barnas vitsefortellinger
Utforsker gjenkjennelse av logoer
Er oppmerksom på og stimulerer barnets utforskende skriving
Oppfordrer barnet til å skrive eget navn i tegneaktiviteter – både på papir, og digitalt
Jobber med finmotoriske aktiviteter som gir sansestimuli til hele hånden. Lek med modell-leire – elte deig og bake boller – lete etter skjulte skatter i en beholder med ris/sand – plukke opp små deler med pinsett eller pinsettgrep
Er en aktiv språkmodell og samtalepartner i aktiviteter med spill og puslespill
Har bokstaver, tall, symboler, geometriske former synlig i barnets læringsmiljø
Har gode treblyanter og ark tilgjengelig for barnas skriveaktiviteter
Har bilder av ord tilgjengelig i barnas læringsmiljø. Bildene representerer også de ulike språkene som er representert i barnehagen
Bruker digitale verktøy
-Søker opp informasjon sammen med barna
-Reflekterer rundt informasjonen sammen med barna
-Dokumenterer opplevelser og erfaringer fra barnehagehverdagen – og skap digital tekst sammen med barna
Dokumenter progresjonen i barnas språkutvikling, for eksempel i læringsreisen eller ved hjelp av film. Synliggjør progresjonen og snakker om den sammen barna, de andre ansatte og foresatte. (Eks. «Se på filmen vi tok for 3 måneder siden, da var det jeg som fortalte deg eventyret – nå klarer du å fortelle det selv»)
Kompetansebeskrivesler: Barnehage – Småskoletrinnet – Mellomtrinnet – Ungdomstrinnet