Boktips

Boktips barnehage

Her finner du bokanmeldelser og tips til bøker

Denne nydelige lille fortellingen er svært enkel samtidig som den gir små lesere mange muligheter for deltagelse og identifikasjon. Det er en bok som vokser med leseren fordi kan leses på nye måter etterhvert som barnet utvikler seg.
 
På forsiden ser vi et hus utenfra. Det er mørkt ute og kald vinter med snø. Det lyser fra vinduene og røyk kommer ut av pipa. Utenfor står en liten katt. Akkurat som leseren ser katten mot huset, strekker seg fremover og vi kan tenke oss at den lengter inn i varmen.
 
Teksten åpner enkelt: «I dette huset bor det to» Fortellingen er oversiktlig med et poeng for hver side. Blar vi om møter vi de to som bor i hust. En liten og en stor. Vi ser to senger. Også en liten og en stor. Slike relevante detaljer i illustrasjonene inviterer leserne til samtale underveis. Historien foregår i illustrasjonene – teksten understreker hovedpoengene og fremhever sentrale enkeltord og begreper. «Inne er det varmt – ute blåser det kaldt.»
 
Handlingen utvikler seg i et rolig tempo og kan tas inn selv av små barn. Den lille og den store leser, leker, vasker opp … Så banker det på døren. En liten en katt som ikke noe sted å bo? To blir til tre. Men så kommer det flere katter i alle slags varianter! Da kan vi telle og beskrive dem. De er glade, sinte, prikkete, raggete, eller tjukke. Mange lesere vil oppleve gjenkjennelse og identifikasjon – både i hverdagsrutiner og hovedhandlingen.
 
Boken introduserer ord og begreper i en forståelig sammenheng som en del av historien uten at det er påtrengende eller kunstig.  Teksten er god å lese, og mange steder er det lagt inn små rim og rytme som leserne kan glede seg over.
Denne pekeboken demonstrerer preposisjoner og introduserer ord på en artig måte. Den passer for de yngste, men engasjerer også eldre barn og er kjempefin for barn som er i ferd med å lære norsk.
 
Boken har en sirkelkomposisjon. Vi blir tatt med inn i et hus, videre på en assosiasjonsreise i fantasien før vi på siste side ender tilbake utenfor det samme huset.  
 
På hver side finner leseren noe nytt som ligger bak, foran, oppå, under eller ved siden av den forrige: Inni huset er rommet mitt!  rommet står sengen min. Strukturen i fortellingen skaper rytme og forutsigbarhet. Samtidig tar historien uventede vendinger som skaper engasjement. «Under sengen er det … (noen skummelt kanskje.. bla om …) nei, der er det ingenting!»  Blar vi tilbake kan den observante leser få øye på et monster som gjemmer seg bak døra. Illustrasjonene er enkle og tydelige.
 
Hvert ord har en sammenheng med det neste tematisk, eller med utgangspunkt i fysisk nærhet.  Det er opp til leserne å oppdage sammenhengen i felleskap.
Bøkene om Lars tar utgangspunkt i barnets fantasi og aktiviteter som er grunnleggende i samspill mellom barn og voksen de første årene. Kanskje spesielt Lars er Lars er egnet for de aller yngste. Borte… tittei-leken danner et utgangspunkt for handlingen. Første oppslag viser bare et rødt teppe som gjemmer noe under.” Dette er Lars” forteller teksten oss.” Kan du ikke se ham? Kanskje du skal bla om?” Gradvis titter en og en kroppsdel frem fra teppet. ”Lars må ha føtter. Her kommer føttene hans” På denne måten bygger tekst og bilde opp forventningene til neste oppslag. Slik inviteres leseren med på en utforskning av kroppsdelene og deres funksjoner som inviterer til å involvere barnets egen kropp – hva kan du gjøre med munnen? – Spise og le, kanskje. Hvor er fingrene dine? – En, to, tre, fire, fem …
 
Hver kroppsdel har sitt eget oppslag med en tilhørende illustrasjon som utvider meningen i det vi ser og hvordan vi ser det. Illustrasjonene utfordrer leseren, men uten å bli utilgjengelige. Lars føtter på den ene siden av oppslaget hører til illustrasjonen av et hus med en trapp. Hvordan det henger sammen kan leserne utforske og snakke om.
 
Bøkene om Lars er typiske eksempler på litteratur som ved hjelp av underliggjørende grep får oss til å se nye aspekter ved det vi kjenner fra før – for eksempel kroppen vår. 

En fin liten serie om barns hverdag som samtidig gir anledning til å utforske og undre seg over ulike kroppsdeler.
 
De fire bøkene i serien handler om det som skjer i løpet av en dag sett fra perspektivet til hånden, foten, nesen og magen til noen små barn. Hva har den lille hånden gjort i dag? Vinket til mamma, klippet med saksen, kost med katten osv. Den lille nesen har luktet på blomster, blødd neseblod. Den lille foten har tråkket i søla.
 
Enkle og tydelige, men likevel kunstneriske illustrasjoner bærer fortellingen, mens teksten er skåret til benet og legger opp til at leserne kan utfylle med egne kommentarer. Hver illustrasjon viser gjenkjennelige situasjoner som byr på masse å snakke om. Detaljer som for eksempel en pappa som ligger og sover i bakgrunnen mens den lille «foten» tramper rundt i huset fremhever også voksen-perspektivet på en humoristisk måte. Illustrasjonene er forfriskende fri for kjønnsmarkeringer. Hovedpersonene er først og fremst barn, ikke gutter og jenter.
 
Bøkene er i kartong og er akkurat passelig store til at de er gode å holde og bla i for småbarn som vil se i boka selv.
Frida Aune
Utvikilingsrådgiver