opplever utfordringer og mestring tilpasset utviklingsnivå, erfaring og interesser
opplever å få støtte i sin språkutvikling gjennom hverdagssituasjoner hele dagen
utvikler språket sitt daglig i et miljø som innbyr til lek, utforskning, samtale og skapende virksomhet
opplever glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale
møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer
leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord
utforsker og får erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver, gjennom lese- og skriveaktiviteter
bruker digitale verktøy for å utforske, leke, lære og skape
legger til rette for progresjon i språkmiljøet og mestringsopplevelser med utgangspunkt i barnets erfaringer, nysgjerrighet og initiativ
gir barna utfordringer på bakgrunn av barnets mestringsnivå
bidrar til kontinuerlig evaluering og utvikling av barnehagens helhetlige språkmiljø
modellerer et innholdsrikt og variert språk gjennom hele barnehagedagen
bruker hverdagssituasjoner bevisst for å:
– legge merke til, bekrefte og utvide barns språkuttrykk
– benevne og setter ord på handlinger og objekter
– stille autentiske spørsmål og gir støttende respons som utvider perspektivet
tar utgangspunkt i barns interesse og nysgjerrighet og inspirerer til utforsking
ser barn som ikke viser tegn til nysgjerrighet og undring – og jobber bevisst for å åpne opp for dette
sørger for at barnehagens fysiske miljø, ute og inne inspirerer til:
– mangfoldig lek
– utforsking
– undring
– samtale
– skapende virksomhet
bruker varierte formidlingsformer og tilbyr et mangfold av bøker, sanger, bilder og uttrykksformer
oppmuntrer og inspirerer til å fabulere og leke med språk, lyd, rim og rytme
legger merke til og inspirerer barnas lek med og utforsking av skriftspråket
har en digital praksis som gir barna mulighet til å utforske, leke, lære og skape med digitale verktøy .